Menu główne

TurboSprężarki

Linki

Garaż

Goście on-line

Naszą witrynę przegląda teraz 21 gości 
Odsłon : 220000
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Designed by:
Szyper Szyper.Com
Przyczyny uszkodzeń Turbosprężarki PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
Czwartek, 19 Lipiec 2012 10:53

 Typowe przyczyny awarii turbosprężarek

1. Uszkodzenia mechaniczne spowodowane przez obcy materiał. 
     Obcy materiał dostający się do obudowy aluminiowej od strony doładowania lub żeliwnej 
     od strony wydechowej powoduje uszkodzenie układu wirującego tj. koła kompresora lub 
     koła turbiny. Dochodzi do wyłamania lub wygięcia łopatek, co w następstwie powoduje 
     zablokowanie lub urwanie układu wirującego i zniszczenie wszystkich elementów 
     turbosprężarki. 
     Aby zapobiec tego typu uszkodzeniom należy:
     - podczas montażu turbosprężarki zachować czystość układu ssącego i wydechowego
      (tj. od filtra powietrza do turbosprężarki, od turbosprężarki poprzez intercooler i kolektor
      dolotowy od silnika , od silnika poprzez kolektor wydechowy do turbosprężarki ).
     - podczas wymiany filtra powietrza również zachować bezwzględną czystość. 
     - sprawdzić szczelność układu (od filtra powietrza do turbosprężarki), aby
      do turbosprężarki nie dostawały się ciała obce (pył , piasek , kamyki , itp.)

2. Uszkodzenia spowodowane brudnym olejem.
     Rysy na łożyskach, wałku i w korpusie środkowym spowodowane są brudny olej. 
     Aby zapobiec należy:
     - wymienić olej i filtr po przebiegach zalecanych przez producenta samochodu.
     - wymienić olej i filtr po naprawie turbosprężarki.  
     - stosować dobrej jakości oleje i filtry o oznaczeniach zalecanych przez producenta.

3. Uszkodzenia spowodowane brakiem smarowania.
     Przerwy w dostarczeniu oleju w powtarzających się krótkich okresach (4-5 sekund)
     powodują wypalania i wycieranie powierzchni łożysk, wałka turbiny oraz korpusu 
     turbosprężarki.Znaczny niedobór ciśnienia oleju w dłuższym okresie 
     (powyżej 8-10 sekund) również powoduje wyżej wymienione objawy a ponadto
     doprowadza popowstawania przebarwień na większości elementów turbosprężarki 
     co związane jest z przegrzewaniem się całego układu. 
     Przyczynami takiego uszkodzenia mogą być:
     - zgięty , złamany , niedrożny lub częściowo przytkany przewód smarujący turbosprężarkę.
     - niesprawna pompa olejowa.
     - niskie ciśnienie z powodu złego funkcjonowania systemu smarowania.
     - niski poziom oleju w misce olejowej.
     - zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu.
     - długi okres nieużywania samochodu.
     - nieodpowiednie uruchomienie silnia po wymianie lub naprawie turbosprężarki.
     - zanieczyszczenie oleju np. glycol , paliwo .
     - nieodpowiednie uruchamianie silnia po dłuższym postoju.

Zmieniony ( Poniedziałek, 10 Listopad 2014 20:55 )