Wpisany przez Administrator
|
Czwartek, 19 Lipiec 2012 10:51 |
Zasada działania turbosprężarki
Przemysł motoryzacyjny, szczególnie gałąź związana ze sportami
motoryzacyjnymi, od zawsze dążyła do zwiększenia mocy silników i podniesienia
ich osiągów. Zasada "więcej spalonego paliwa - większa moc" obowiązuje ciągle.
Do spalenia 1 litra paliwa potrzeba około 14 litrów powietrza. W klasycznym
silniku powietrze zasysane jest do komory spalania, więc aby zassać większą
ilość powietrza niezbędne jest zwiększenie pojemności silnika. Realizuje się to
przez zwiększenie pojemności cylindra lub zwiększanie ilości cylindrów.
Rozwiązanie to ma jednak podstawową wadę: zwiększają się gabaryty i masa całego
silnika. Rozwiązaniem problemu jest sprężenie powietrza podawanego do
cylindra tak, żeby w tej samej objętości zmieściło się go więcej. Dzięki temu
można też podać proporcjonalnie więcej paliwa, czyli zwiększyć moc silnika. W
tym celu stosowane są stosowane w pojazdach kompresory oraz turbosprężarki.

Praca turbospreżarki
Turbosprężarka podczas swojej pracy wykorzystuje część energii kinetycznej
spalin, które produkuje silnik. Spaliny z wszystkich cylindrów są skupiane za
pomocą kolektora wydechowego a następnie kierowane do turbosprężarki. W
turbosprężarce spaliny trafiają do pierwszego bloku – kompresora – i tam ich
energia kinetyczna zamieniana jest na ruch obrotowy wirnika turbiny. Po
przejściu przez turbinę spaliny kierowane są do układu wydechowego, a energia
wirującego wirnika turbiny przekazywana jest za pośrednictwem sztywnego wałka do
drugiego bloku turbosprężarki, czyli kompresora. Wirujący wirnik kompresora
(potocznie zwany kołem kompresji) zasysa z układu dolotowego powietrze, spręża
je i kieruje do intercoolera, a następnie silnika. Ponieważ wirnik turbiny
opływają gorące gazy spalinowe, a koło kompresji zimne powietrze, potocznie
pierwszą część nazywa się stroną gorącą, a tą drugą – stroną zimną. Wirnik
turbosprężarki rozpędza się do niewyobrażalnych prędkości sięgających 170 000
obr/min, a w autach sportowych nawet do 250 000 obr/min. Elementy wirujące w
turbosprężarce muszą więc spełniać najbardziej rygorystyczne wymogi. W
klasycznych turbosprężarkach cześć spalin może opuścić turbosprężarkę krótszą
drogą, bez przechodzenia przez komorę turbiny. Umożliwia to zawór upustowy
spalin. Zawór ten schowany jest pod żeliwną obudową turbiny, na zewnątrz widać
jedynie siłownik pneumatyczny sterujący tym zaworem. Jeśli ciśnienie sprężonego
powietrza wzrośnie do granicznej wartości, zawór otwiera się ograniczając
prędkość obrotową wirnika. Zabezpiecza to turbosprężarkę przed przekroczeniem
jej maksymalnych dopuszczalnych prędkości obrotowych.
Intercooler
Do sprawnego działania całego systemu niezbędny jest wspomniany wcześniej
intercooler. Jest to nic innego jak chłodnica powietrza. Proces sprężania
powietrza w turbosprężarce zawsze wiąże się ze wzrostem temperatury sprężonego
powietrza. Gorące powietrze jest w intercoolerze schładzane, dzięki czemu
zmniejsza się ciśnienie, ale za to większa ilość powietrza i przez to tlenu może
być dostarczona do komory spalania.
|
Zmieniony ( Czwartek, 19 Lipiec 2012 15:39 )
|