Przyczyny uszkodzeń Turbosprężarki |
|
|
|
Wpisany przez Administrator
|
Czwartek, 19 Lipiec 2012 10:53 |
Typowe przyczyny awarii turbosprężarek1. Uszkodzenia mechaniczne spowodowane przez obcy
materiał. Obcy
materiał dostający się do obudowy aluminiowej od strony doładowania lub
żeliwnej od strony wydechowej
powoduje uszkodzenie układu wirującego
tj. koła kompresora lub koła turbiny. Dochodzi do wyłamania
lub wygięcia łopatek, co w następstwie powoduje
zablokowanie lub urwanie układu
wirującego i zniszczenie wszystkich elementów
turbosprężarki. Aby zapobiec tego typu uszkodzeniom
należy: - podczas montażu
turbosprężarki zachować czystość układu ssącego i wydechowego (tj. od
filtra powietrza do turbosprężarki, od turbosprężarki poprzez intercooler i
kolektor dolotowy od silnika , od silnika poprzez kolektor wydechowy
do turbosprężarki ). - podczas
wymiany filtra powietrza również zachować bezwzględną czystość. - sprawdzić szczelność
układu (od filtra powietrza do turbosprężarki), aby do turbosprężarki
nie dostawały się ciała obce (pył , piasek , kamyki , itp.)
2. Uszkodzenia spowodowane brudnym
olejem. Rysy
na łożyskach, wałku i w korpusie środkowym spowodowane są brudny
olej. Aby
zapobiec należy: -
wymienić olej i filtr po przebiegach zalecanych przez producenta samochodu. - wymienić olej i filtr po
naprawie turbosprężarki. -
stosować dobrej jakości oleje i filtry o oznaczeniach zalecanych przez
producenta.
3. Uszkodzenia spowodowane brakiem
smarowania. Przerwy
w dostarczeniu oleju w powtarzających się krótkich okresach (4-5
sekund) powodują wypalania i wycieranie powierzchni łożysk,
wałka turbiny oraz korpusu turbosprężarki.Znaczny niedobór
ciśnienia oleju w dłuższym okresie (powyżej 8-10
sekund) również powoduje wyżej wymienione objawy a ponadto
doprowadza popowstawania przebarwień na większości elementów
turbosprężarki co związane jest z przegrzewaniem się całego
układu. Przyczynami
takiego uszkodzenia mogą być: - zgięty , złamany ,
niedrożny lub częściowo przytkany przewód smarujący turbosprężarkę. - niesprawna pompa
olejowa. - niskie ciśnienie z
powodu złego funkcjonowania systemu smarowania. - niski poziom oleju w
misce olejowej. - zanik
smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu. - długi okres nieużywania
samochodu. - nieodpowiednie uruchomienie silnia po wymianie lub
naprawie turbosprężarki. -
zanieczyszczenie oleju np. glycol , paliwo . - nieodpowiednie uruchamianie
silnia po dłuższym postoju.
|
Zmieniony ( Poniedziałek, 10 Listopad 2014 20:55 )
|